Hubungan Tingkat Kecerdasan Emosional (EQ) Dengan Kemampuan Komunikasi Terapeutik Mahasiswa Keperawatan

Authors

  • Natasya Cindy STIkes PGI Cikini Author
  • Sri Hunun Widiastuti STIKes PGI Cikini Author
  • Lince Siringo Ringo STIKes PGI Cikini Author

DOI:

https://doi.org/10.35968/cs5znj76

Keywords:

tingkat kecerdasan emosional (EQ), komunikasi terapeutik, mahasiswa, keperawatan

Abstract

Keperawatan adalah aktivitas pelayanan profesional yang merupakan bagian penting dari layanan kesehatan secara keseluruhan. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara tingkat kecerdasan emosional (EQ) dengan kemampuan komunikasi terapeutik mahasiswa keperawatan STIKes PGI Cikini. Dilaksanakan pada bulan Juni-Agustus 2024, melibatkan 83 responden dengan karakteristik jenis kelamin perempuan (91,3%), jenis kelamin laki-laki (8,7%) dan angkatan 53 (52,2%), angkatan 54 (47,8%). Tingkat kecerdasan emosional responden terbagi menjadi kategori sangat tinggi (58,0%), tinggi (36,2%), cukup (5,8%). Tingkat kemampuan komunikasi terapeutik terbagi menjadi kategori sangat tinggi (69,6%), tinggi (24,6%), cukup (5,8%). Responden dengan tingkat kecerdasan emosional pada kategori Sangat Tinggi memiliki tingkat komunikasi terapeutik pada kategori Sangat Tinggi sebanyak 40 responden (58.0%). Jenis penelitian yang digunakan yaitu penelitian deskriptif kuantitatif dengan melakukan pendekatan cross sectional, yaitu suatu penelitian yang mempelajari korelasi antara paparan atau faktor resiko (independen) dengan akibat atau efek (dependen), dengan pengumpulan data dilakukan secara serentak dalam satu waktu antara faktor risiko dengan efeknya. Analisis menunjukkan adanya hubungan yang signifikan antara tingkat kecerdasan emosional dan kemampuan komunikasi terapeutik di kalangan mahasiswa keperawatan di STIKes PGI Cikini. Berdasarkan karakteristik 69 responden, sebagian besar adalah perempuan, dengan 63 responden (91,3%). Mayoritas responden juga berasal dari angkatan 53, yaitu sebanyak 36 responden (52,2%).

 

Nursing is a professional service activity which is an important part of overall health services. This study aims to determine the relationship between the level of emotional intelligence (EQ) and the therapeutic communication abilities of STIKes PGI Cikini nursing students. Carried out in June-August 2024, involving 83 respondents with characteristics of female gender (91.3%), male gender (8.7%) and class 53 (52.2%), class 54 (47.8 %). The level of emotional intelligence of respondents was divided into very high (58.0%), high (36.2%), fair (5.8%) categories. The level of therapeutic communication skills is divided into very high (69.6%), high (24.6%), sufficient (5.8%) categories. Respondents with a level of emotional intelligence in the Very High category had a level of therapeutic communication in the Very High category of 40 respondents (58.0%). The type of research used is quantitative descriptive research using a cross sectional approach, namely research that studies the correlation between exposure or risk factors (independent) and consequences or effects (dependent), with data collection carried out simultaneously at one time between risk factors. with the effect. Results: analysis shows that there is a significant relationship between the level of emotional intelligence and therapeutic communication skills among nursing students at STIKes PGI Cikini. Based on the characteristics of 69 respondents, the majority were women, with 63 respondents (91.3%). The majority of respondents also came from class 53, namely 36 respondents (52.2%).

Downloads

Published

2025-01-31

How to Cite

Hubungan Tingkat Kecerdasan Emosional (EQ) Dengan Kemampuan Komunikasi Terapeutik Mahasiswa Keperawatan. (2025). Jurnal Manajemen Kesehatan Dan Keperawatan, 1(4), 154-159. https://doi.org/10.35968/cs5znj76

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

11-20 of 26

You may also start an advanced similarity search for this article.